در این مطلب سعی کردیم مهمترین نکاتی که در بحث بازاریابی و فروش باید رعایت کنید گفته شود. اگر شما هم نکته یا سوالی دارید زیر همین صفحه کامنت کنید
- حس و حال ما در زمان صحبت کردن ارتباط مستقیم داره با موفق یا ناموفق بودن مذاکره چون این حس انتقال پیدا میکنه پس سعی کنیم با حال خوب ارتباطات رو شروع کنیم
- فقط ما صحبت نکنیم، اجازه صحبت به طرف مقابل رو هم بدیم از مخاطب سؤال بپرسیم اما رشته کلام رو از دست ندیم و به سمت هدفمون هدایت کنیم گفتگو رو
- سعی کنیم همه اطلاعات رو یکجا به مخاطب انتقال ندیم و رازآلود باشیم از نظر ذهنی وقتی همه چیز رو درمورد مطلبی بدونیم پرونده آن در ذهن ما بسته میشه و فراموشش میکنیم
- با دلایل معتبر و با اطمینان صحبت کنیم، ذهن مایل است به حرفهایی توجه کند که از سمت مرجع معتبر بیان می شود
- باید اشتیاق و علاقه ایجاد کنیم صحبت از هدایا و پاداش ها و تخفیفات که برای مخاطب خوشایند هست
- بستر ذهنی مناسب ایجاد کنیم، از جملات منفی به هیچ وجه استفاده نکنیم ، واژه های مثبت معجزه میکنند
- در صورت امکان مخاطب رو با نام کوچک صدا بزنید یا حدأقل فامیل مخاطب رو از یاد نبریم با این کار احساسات مخاطب رو تحت تأثیر قرار میدیم
- از 8 شب تا 8 صبح نه تماسها و نه واتساپ جواب داده نشود!
- سعی کنیم مشتری رو مجاب کنیم اگر اشتباهی صورت گرفت با دلیل قانع کننده گاهی نباید همه حقیقت رو به مشتری بگیم چون احتمال ایجاد ذهنیت منفی بالا میره
- این پیام برای تماسهای بی پاسخ و خارج از تایم کاری ارسال شود: با سلام و وقت بخیر و تشکر از تماس شما با ما، در صورت تمایل نام و نام خانوادگی و خدمات مورد نظرتون روبه همین شماره واتساپ بفرمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.
- سعی کنیم خودمون رو جای طرف مقابل بگذاریم و شرایطش رو درک کنیم
- شرح مکالمات رو بعنوان تمرین و الگو یادداشت و در دسترس بگذاریم
- اگر اشتباهی از جانب ما صورت گرفت اشتباهمون رو بپذیریم
- طبق برنامه پیش بریم، بی برنامگی زمان و انرژی به مراتب بالاتری از ما میگیره
- محکم و با انرژی با مشتری صحبت کنیم
- به اعصابمون مسلط باشیم و با مشتری با مهربانی و نهایت احترام صحبت کنیم
- ارتباطات مجازی و بخصوص واتساپ رو دست کم نگیریم خیلی تأثیر داره حتی در حد سلام فقط
- بر روی یک کار متمرکز باشیم
- تماس ها به موقع پاسخ داده بشه
- ساعت مشخص- کار مشخص اینکه هرکاری رو در زمان خودش انجام بدید خیلی میتونه شما رو در پیشبرد اهدافتون کمک کنه تا زودتر به نتیجه برسید
- سعی کنیم از حساسیت هامون کم کنیم به طور کلی در همه مشاغل روزانه باید خودمون رو آماده صحبت کردن با انواع شخصیتها و واکنشها کنیم و این نباید کمترین تأثیری بر روی برخورد ما داشته باشه
- موضوعی که برای همه شرکتها اهمیت بالایی داره و اون رو در صدر دستورات کاریشون دارن رو جدی بگیریم (حفظ مشتریان فعلی) با همه مشتریان باید با مهربانی و احترام صحبت کرد و در اسرع وقت پاسخ داد اما مشتریان فعلی نقش بازاریاب و تبلیغ رایگان و پربازده رو بازی میکنن باید به این مشتریها بیشتر اهمیت داد در غیر اینصورت اولین و آخرین کارشون رو با ما تجربه میکنن.
- قطعا اگر حرفه شما روابط عمومی یا ارتباط با مشتری باشه شما هم به مشتریان کم حرف یا بی حوصله برخورد کردید اینطور مواقع سعی کنید با طرح سؤالاتی مرتبط با نیاز مشتری هیجان و شراکت مخاطبتون رو در مکالمه بالا ببرید مثلا در رابطه با محصول و خدماتتون که قصد فروشش رو دارید توضیحاتی ارایه بدید البته خیلی کوتاه و بعد سؤالاتی از مشتری بپرسید که متقاعد بشود جواب شما رو بدهد.
80 درصد زمان مکالمه را به گوش دادن و 20 درصد آن را به صحبت کردن اختصاص دهید. مطالبی که آنها میگویند، باارزشتر از مطالبی است که شما میخواهید بگویید.
همیشه به یاد داشته باشید که فروش، کمک به مشتری برای خرید است. دنبال راههایی برای کمک بیشتر به دیگران باشید و مطمئن باشید فروش بهطور خودکار افزایش خواهد یافت.
برای مردم مهم نیست که شما در مورد محصول و خدمات خود چه نظری دارید، آنها فقط میخواهند بدانند که در صورت انجام معامله با شما برای خودشان چه منفعتی حاصل خواهد شد.
اگر میخواهید شرکت شما همواره در حال پیشرفت باشد، در بهترین شرایط نیز فعالیتهای بازاریابیتان را کم نکنید و همیشه دنبال مشتریان جدید باشید.
همیشه به خاطر داشته باشید که مشتریان شما از دیگران نیز خرید میکنند، پس سعی کنید در هر تماس حرفی باارزش و متمایز از دیگران داشته باشید.
هیچگاه فرض نکنید که مشتری در مورد محصول شما اطلاعات کافی دارد. تمامی کاربردها و مزایای محصول را بهطور واضح و دقیق بیان کنید.
مردم عاشق خرید هستند ولی از آن که کسی بخواهد چیزی به آنان بفروشد متنفرند. به آنها کمک کنید تا خودشان خرید کنند.
- در برقراری ارتباط با دیگران ، اولین ثانیه های برخورد بسیار مهم می باشد و تاثیر فوق العاده ای در متقاعد سازی دارد.
با اینکه برداشت اولیه در لحظات کوتاهی شکل می گیرد ولی قدرت زیادی دارد و تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی می ماند و بر روی قضاوت هایش تاثیر می گذارد. اصلاح برداشت اولیه کار راحتی نیست و مستلزم صرف زمان و تلاش بسیار زیاد می باشد. باید به اولین ثانیه های هر نوع ارتباط توجه ویژه داشته باشید و با مهارت تمام آن را کنترل نمایید.
برداشت اولیه بیش از آنکه بر اساس گفتار شکل گیرد بر پایه رفتار های غیر کلامی و همچنین در لحن کلمات شکل می گیرد پس نکات زیر را به خاطر بسپارید.
1- لبخند را هرگز فراموش نکنید.
2-رفتار خود را کنترل نمایید و به تاثیر آن اگاه باشید.
3-محکم و استوار صحبت کنید.
4-نشان دهید شنونده خوبی هستید.
5-هرگز تاخیر نکنید.
6-تمرکز کنید. مهارت گوش دادن به مخاطب: وقتی بیشتر مردم به مذاکرات فکر می کنند، صحبت کردن به ذهنشان می آید حرف زدن مهمترین بخش مذاکره است اما گوش دادن از آن هم مهمتر است.
هر دو مذاکره کننده می توانند به گوش ندادن یا استفاده از سکوت برای نقشه کشیدن سخنان بعدی خود محکوم شوند. باید با جوابهای به موقع و منطقی این حس را به مخاطب القا کنیم و نشان دهیم که به او گوش میدهیم و برایمان اهمیت دارد. باید با آموزش های پیشرفته مذاکره، یاد بگیریم که چگونه به خوبی گوش دهیم.- پیگیری: از دلایل پیگیری نکردن ما این هست که فکر میکنیم مشتری آگاهانه نه میگه به ما دومی اینکه ترس از نه شنیدن داریم، یا قضاوت میکنیم یا بلد نیستیم ابهامات مشتری رو رفع کنیم و به سوالات مشتری درست پاسخ بدیم،
باید پیگیری به شکلی باشه که سماجت نباشه و فقط و فقط رفع ابهام و هیچ اصراری در فروش محصول یا خدمت نباید داشته باشیم.
سه مدل پیگیری داریم:
۱. پیگیری قبل از تنظیم قرارداد
۲. پیگیری بعد از تنظیم قرارداد
۳. پیگیری پس از فروش - سعی کنیم حدالامکان کمتر از تلفن استفاده کنیم چون امکان فروش به صورت تلفنی بسیار سخت است و بیشتر برای گرفتن وقت ملاقات برای قرارداد باشه.
- به هیچ وجه همه موارد رو برای مشتری توضیح ندید فقط در راستای رفع ابهام مشتری در موضوع خاصی باشه.
- سعی کنید آینده بعد از فروش محصولتون رو برای مشتری مجسم کنید.
- از تکنیک کوچک نشون دادن مبلغ محصول استفاده کنیم جوری که به چشم نیاد در برابر چیزی که به دست میارن تا راحت تر پرداخت صورت بگیره.
- مشتری های قدیمی رو به حال خودشون رها نکنیم و هرازچندگاهی سراغی ازشون بگیریم مثلا برای یادآوری اقساط و ...
- تکنیک سوال در سوال: با پرسیدن سوال میتونید نیاز مشتری رو دربیارید و بسیار کارآمد خواهد بود.
- تکنیک همدردی: بعد از اینکه مشکل مشتری رو فهمیدید سعی کنید باهاش همدردی کنید تا راحت تر بتونه اعتماد کنه بهتون.
- یادتون باشه پیگیری بیش از حد نتیجه عکس میده و فروش به هر قیمتی جواب نمیده سعی کنیم شان خودمون و مجموعه رو حفظ کنیم.
- درکل چهار نوع مشتری داریم : 1- مشتریان آماده خرید ( که نیاز به تلاش زیادی ندارن ) 2- مشتریان بالقوه ( تلاش جهت جذب ) 3- مشتریان تصمیم گیرنده ( تلاش در جهت پیگیری ) 4- مشتریان ناهمخوان ( قصد خرید ندارن )
- یادمون باشه که هیچ وقت در فروشمون اجبار نباشه و خودمون رو بیطرف نشون بدیم از رقبا انتقاد نکنیم و روی خدمات خودمون تمرکز کنیم ، زمانی که به نقطه ای رسیدید که اعتمادسازی و ارتباط سازی انجام شد فروش خودبه خود صورت میگیره.
- در هر زمینه ای که فعالیت میکنید نیاز مشتریانتون رو پیدا کنید و سعی کنید خرید رو براشون به راحت ترین شکل ممکن در دسترس قرار بدید.
- شناخته بشید هرچه بیشتر بهتر ، بهترین راه داشتن یک اسم و علامت یا همون لوگوی خوب برای کسب و کارتون و قطعا ثبت برند و لوگو هست که کارشناسان ما در ثبتاد این کار رو برای شما انجام میدن .