جهت تماس با ما اینجا کلیک کنید  ( یا به 09120035133 پیامک بدید )

پرسش و پاسخ در مورد ثبت برند و شرکت

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

هر سوالی در مورد ثبت برند و شرکت دارید در این صفحه کامنت کنید ، تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخ دهند ، در صورتی که موبایل خود را هم بنویسید ، بصورت تلفنی هم مشاوره دریافت خواهید کرد.

سؤالات متداول در حوزه ثبت برند:

1- برای ثبت یک برند حدأقل و حدأکثر چقدر زمان لازم است؟

بسته به کامل بودن مدارک و بدون مشکل بودن نام برند انتخابی بین 35 تا 40 روز زمان لازم است

2-آیا امکان واگذاری برند وجود دارد؟ شرایط آن چیست؟ بله برای اطلاعات بیشتر در این رابطه با کارشناسان ما در sabtad.ir تماس بگیرید

3- چه مدارکی برای ثبت برند لازم است؟ 

برای اشخاص حقیقی:

1)کپی شناسنامه
2)کارت ملی
3)کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
4)کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

برای اشخاص حقوقی و شرکتها:

1)کپی شناسنامه
2)کپی کارت ملی
3)کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
4)کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
5)کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

4-چرا باید برند خود را ثبت نمایم؟ و مزایای ثبت برند چیست؟

با ثبت اسم یا نشان تجاری برای محصول و خدمات خود، دارای حقوقی می‌شوید که طبق آن می‌توانید از شخص یا اشخاصی که جهت آن محصول یا خدمات از مشابه یا عین اسم یا علامت ثبت شده‌‌ی شمااستفاده می‌کنند هم به صورت حقوقی و هم به صورت کیفری طرح دعوی کنیم. به زبان ساده‌تر ثبت برند (ثبت اسم یا علامت تجاری) از نام و شهرت محصولات و یا خدمات شما در برابر سوء‌استفاده دیگران محافظت می‌کند

با ثبت اسم یا نشان تجاری برای محصول و خدمات خود، دارای حقوقی می‌شوید که طبق آن می‌توانید از شخص یا اشخاصی که جهت آن محصول یا خدمات از مشابه یا عین اسم یا علامت ثبت شده‌‌ی شمااستفاده می‌کنند هم به صورت حقوقی و هم به صورت کیفری طرح دعوی کنیم.

5-لوگو و علامت تجاری و نام تجاری باهم فرق دارند؟

هیچ فرقی ندارند و هر سه یک معنی را می دهند.

6-مدت اعتبار برند و علامت تجاری چند سال می باشد ؟ در صورت اتمام مدت باید تمدید شود؟

علامت تجاری بعد از ثبت اظهارنامه تا 10 سال اعتبار دارد.بعد از پایان 10 سال با درخواست صاحب برند برای دوره های 10 ساله قابل تمدید می باشد.برای تمدید اعتباربرند ، شش ماه مهلت داده می شود.

7-کدام علائم تجاری را می توانم ثبت کنم ؟

هر کلمه یا عبارت ، حرف یا حروف ، عدد ، تصویر، شکل ، رنگ ، عکس ، ترسیمات ، برچسب یا ترکیبی از این ها را که برای شناخت محصولات استفاده می شود را می توانید ثبت نمایید.

8-کدام علائم را نمی توانم ثبت کنم ؟

علائمی که جزء موارد زیر باشد :

  • خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی باشند
  • عین یا تقلید نشان نظامی و پرچم و...
  • علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
  • علائم گمراه کننده که باعث انحراف ذهن مشتریان نسبت به کیفیت ، ماهیت یا مبداء جغرافیایی محصول شود.
  • اسم های عام ، واژه های توصیفی ، پرچم کشورها ، نشان های سلطنتی ، علامات دولتی و آرم سازمان های بین المللی قابل ثبت نمی باشند.

9-چه افرادی می توانند برند خود را ثبت نمایند ؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی که مدارکی دال بر تولید ، توزیع ، بسته بندی ،خرید و فروش یا واردات و صادرات کالا و یا مدارکی مبنی بر فعالیت در زمینه خدمتی خاص ارائه دهد اجازه دارد که در همان زمینه برند خود را ثبت نماید.

10-چه کسانی حق استفاده از علامت تجاری را دارند؟

مالک علامت ثبت شده و شخصی که علامت موقتا یا دائم از طرف مالک به وی منتقل شده است.

11-برای اینکه برند خود را ثبت نمایم چه مدارکی را باید ارائه نمایم ؟

1) مدارک مثبت هویت متقاضی

   الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

    ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

2)مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.

3) نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر

4) در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

5)ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط

6) استفاده از حق تقدم: چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم(حداکثر 6 ماه)استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

7) نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیتدار

8) در صورت نام لاتین  ارائه کارت بازرگانی الزامی ست.

12-آیا حتما باید علامت تجاری خود را ثبت نمایم ؟

 ثبت علامت تجاری فقط در برخی موارد که دولت و قانون تعیین نموده است الزامی می باشد و در سایر موارد هیچ اجباری ندارد و مختار هستید برند خود را ثبت ننمایید.ولی به شما توصیه می نمایم برای اینکه از امتیازات و حمایت های دولت پس از ثبت برند برخوردار شوید بهتر است آن را ثبت نمایید.

13-به موجب قانون،ثبت کدام علائم تجاری اجباریست؟

اگر علامت تجاری شما جزء موارد زیر باشد ثبت آن الزامی است :

  • داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی لوازم آرایشی که به طور مستقیم بر روی پوست استفاده می شوند
  • نوشیدنی های گازدار
  • مواد غذایی که در ظروف مخصوصی طبخ و ارائه می شوند.
  • ثبت علامت تجاری چقدر زمان بر است ؟

ثبت برند یا علامت تجاری از زمان ارائه مدارک و استعلام اولیه تقریبا 45 روز زمان برای آگهی اول نیاز دارد و بعد از آن 30 روز برای آگهی دوم زمان می برد و آگهی سوم 30 روز پس از آگهی دوم طول می کشد.به طور کلی 105 روز طول می کشد ولی پس از انتشار آگهی اول هم می توانید فعالیت خود را آغاز نمایید.

14-اظهارنامه ثبت برند من رد شده است آیا می توانم شکایت کنم ؟ چگونه ؟

بله . پس از انتشار آگهی ثبت علامت تجاری هر صاحب نفعی می تواند تا 30 روز پس از آن نسبت به ثبت علامت خود اعتراض نماید.

15-آیا می توان از علامت تجاری استعلام گرفت؟

بله.دریافت استعلام به صورت 24 ساعته میباشد ، البته این استعلام تنها 60% قابل استناد است. به دلیل اینکه این استعلام ها قادر به تشخیص شباهت ها نمی باشند و ممکن است در زمانی که ثبت برند را شروع می نمایید شخصی قبلا آن را ثبت کرده باشد.

16-آیا می توانم علامت تجاریم را انتقال دهم؟

بله.مراحل انتقال علامت مثل ثبت علامت می باشد با این فرق که باید گواهی انحصار 10 ساله نیز ارائه شود.

17-آیا اجازه استفاده از علامت تجاری دیگری وجود دارد ؟

بدون اجازه مالک آن خیر.

18-برای ثبت علامت تجاری داشتن وکیل الزامی است ؟

خیر.شما به تنهایی می توانید علامت تجاری خود را ثبت نمایید و نیازی به داشتن وکیل ندارید. اما بهتر است برای اطمینان کارهای ثبت برند خود را به وکیل معتبر بسپارید.

19-برای ثبت علامت تجاری به کجا مراجعه نمایم ؟

به سامانه اینترنتی اداره مالکیت صنعتی مراجعه نمایید و گزینه ثبت علامت تجاری را انتخاب نمایید و یا میتوانید از ابتدا کارهای خود را به کارشناسان ما در ( sabtad.ir ) بسپارید.

20-آیا می توانم از کارت بازرگانی شخص دیگری برای ثبت برند لاتین استفاده کنم ؟

بله.ولی باید علامت را به نام همان شخص ثبت نمایید.

21-آیا برای ثبت علامت تجاری باید مجوز دریافت کنم ؟

بله . باید جواز یا پروانه و یا مدرکی مبنی بر فعالیت وجود داشته باشد.

22-آیا علامت های تجاری سایر کشورها در ایران حمایت می شود؟

تنها کشورهایی که عضو کنوانسیون پاریس هستند می توانند از حمایت در ایران هم برخوردار گردند.

23-چنانچه یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد به کدام متقاضی ارجحیت داده می شود ؟

برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.

24- آیا ثبت برند شامل مالیات می شود ؟

خیر

25-آیا میتوان در یک علامت تجاری هم نماد شرکتمان باشد هم اسم آن؟

بله متوانید در علامت از هر دو استفاده کنید.

25-آیا میتوان علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است را در ایران نیز ثبت کرد؟

در صورتی که ثبت بین المللی شده باشد نمیتوانید در ایران نیز آن را ثبت کنید و در صورت ارجاء آن به ثبت پرونده رد خواهد شد.

26-آیا میتوان فقط با مدارک ثبتی شرکتم علامت تجاری یا لگو ثبت کنم؟

بله در صورتیکه موضوع شرکت با طبقه مشاغل علامت درخواستی همخوانی داشته باشد.

27-پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهر برداری در رابط با تولیدی ها و کارخانه ها توسط اتحادیه خاص همان صنف صادر میشود.

28-چه مدارکی برای دریافت پروانه بهره برداری لازم است؟

تکمیل فرم و درخواست در وب سایت بهین یاب

کپی مدارک شناسایی متقاضی حقیقی یا مدیر عامل برای متقاضیان حقوقی

کپی مدارک ثبت شرکت برای متقاضی حقوقی به همراه آخرین آگهی ثبت تغییرات شرکت

ارائه پایان کار ساختمان واحد صنعتی یا اجاره نامه (اگر ساختمان واحد صنعتی استیجاری است)

ارائه لیست تجهیزات فنی به همراه فاکتور های خرید

ارائه لیست کارگران

تاییدیه معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی برای تولیدکننده های مواد غذایی، دارویی و بهداشتی

29-آیا برای ثبت برند نیاز به کارت پایان خدمت هست؟ خیر نیازی نیست

30-اگر اسم برند فارسی و معنا دار اما لوگو به صورت مخفف و انگلیسی باشد آیا برند لاتین محسوب می شود؟ خیر- دو سوم اسم اگر فارسی و مابقی لاتین باشد ایرادی ندارد

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 05 آبان 1400 18:32

نظرات (8)

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا امکان ثبت برند برای یک شخص خارجی هم وجود دارد یا خیر؟

This comment was minimized by the moderator on the site

مشکلی ندارد - اما حتما از قبل با کارشناسان ما هماهنگ کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

آیا ثبت برند مشمول مالیات میشه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

خیر-شامل نمیشه

This comment was minimized by the moderator on the site

درصورتی که برند ما به هر علتی ثبت نشه آیا مبلغ هزینه شده برمیگرده بهمون؟

This comment was minimized by the moderator on the site

در شرایط خاص (vip) اگر به هرعلتی برند شما ثبت نشود کل مبلغ عودت داده می شود. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

This comment was minimized by the moderator on the site

اگر یکی از شرکا کارمند دولت باشه برای ثبت برند و شرکت ایرادی نمیگیرن؟

This comment was minimized by the moderator on the site

خیر ایرادی ندارد فقط نمی تواند به عنوان مدیرعامل انتخاب شود

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

سوال یا نظر خود را بنویسید

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید