برای تمدید برند و لوگو در سال هزار و چهارصد و سه ، اول باید دید که آیا شما قبلا در سایت سازمان ثبت علائم تجاری ثبت نام کرده بودید و به دفترخانه مراجعه کرده بودید یا خیر ، اگر قبلا این امور را انجام داده اید که صرفا پسورد و کد ملی یا شناسه ملی کفایت می کند ، مگر در صورت نقص مدارک ، در غیر اینصورت باید کل مدارک ثبت برند را مجدد تحویل دهید ( غیر از مجوز ) . اگر نمی دانید که در سامانه سازمان اکانت دارید یا نه با کارشناسان ما در ثبتاد تماس بگیرید تا استعلام بگیرند و راهنماییتان کنند . در زمان هایی که هیچ سابقه ای از برند در سامانه سازمان نیست ، باید روزنامه ثبت اولیه یا مشخصات آن هم ارائه دهید ، اما معمولا پرونده برند بعد از ایجاد اکانت در سامانه سازمان مالکیت معنوی ، قابل مشاهده خواهد بود . تمدید برند یا علامت تجاری یکی از اقدامات ضروری برای حفظ حقوق قانونی آن است . در ایران ، علائم تجاری طبق قوانین ثبت علائم و اختراعات ، هر 10 سال یکبار نیاز به تمدید دارند . تمدید به موقع برند ، از ابطال آن و واگذاری به دیگران جلوگیری میکند . در ادامه، مدارک و مراحل لازم برای تمدید برند در سال 1403 توضیح داده شده است.
مدارک لازم برای تمدید برند در سال جدید
برای تمدید علامت تجاری ، نیاز به ارائه مدارک زیر دارید :
- مدارک هویتی که برای اشخاص حقیقی شامل : کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب برند و برای اشخاص حقوقی شامل : کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت ، کپی آخرین تغییرات شرکت (در صورت تغییرات) و کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل می شود .
- مدرک ثبت علامت تجاری : اصل یا کپی گواهی ثبت علامت تجاری ( گواهی برند ) که نیاز به تمدید دارد ، وکالتنامه ( در صورت وجود وکیل ) : اگر فرآیند تمدید از طریق وکیل یا نماینده قانونی انجام میشود ، ارائه وکالتنامه رسمی الزامی است .
- مدارک پرداخت هزینهها : رسید پرداخت هزینههای تمدید علامت تجاری . هزینهها به صورت آنلاین و از طریق سامانه اداره مالکیت صنعتی قابل پرداخت هستند.
- اظهارنامه تمدید علامت تجاری : تکمیل و ارائه اظهارنامه تمدید از طریق سامانه مالکیت معنوی و بارگزاری نمونه علامت ثبتشده و تصویر واضح از علامت تجاری ثبتشده ( همان لوگو یا برند ثبتشده ) .
مراحل تمدید برند و علامت تجاری
تمدید برند به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی انجام میشود. مراحل به شرح زیر است :
- ورود به سامانه مالکیت معنوی و درصورت عدم ثبت نام قبلی در این سامانه وارد بخش ثبتنام شوید و سپس وارد اکانت خود در سامانه شوید .
- بر روی برندی که موعد تمدید آن است کلیک کرده و روی گزینه تمدید علاامت کلیک کنید .
- اظهارنامه تمدید برند را تکمیل کنید و اطلاعات لازم شامل مشخصات برند ، شماره ثبت ، تاریخ انقضا و اطلاعات مالک و وکیل را وارد کنید .
- مدارک ذکرشده ( مدارک هویتی ، گواهی برند و تصویر لوگو و ... ) را در سامانه بارگذاری کنید .
- پرداخت هزینه تمدید را انجام دهید ، هزینههای تمدید علامت تجاری به صورت آنلاین از طریق سامانه پرداخت میشود .
- پس از انجام مراحل درخواست شما توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی بررسی میشود و در صورت نبود مشکل ، گواهی تمدید برند با کادر آبی رنگ صادر میشود .
- پس از تایید ، گواهی تمدید 10 ساله به صورت الکترونیکی صادر و قابل دریافت است .
مهلت تمدید برند
فرآیند تمدید باید حداکثر 6 ماه پیش از تاریخ انقضای گواهی ثبت انجام شود ، در صورت تأخیر مالک میتواند در 6 ماه پس از انقضا با پرداخت جریمه نسبت به تمدید اقدام کند . اگر در این مدت اقدام نشود ، برند قابلیت ابطال خواهد داشت ، البته لازم به ذکر است که بعضا بسته به کارشناسی که در سازمان پرونده برند شما را بررسی می کند این زمان شش ماهه برای شما در نظر گرفته نشود ، لذا بهتر است همواره قبل از اتمام مهلت اعتبار برند نسبت به تمدید آن اقدام کنید .
نکات مهم در تمدید علامت تجاری
- علامت ثبتشده نباید در زمان تمدید دچار تغییرات اساسی شود ، هرگونه تغییر مستلزم ثبت مجدد است .
- در صورت تغییر آدرس ، شماره تماس یا اطلاعات مالک ، باید پیش از تمدید ، اطلاعات بهروزرسانی شود .
- استفاده از خدمات وکلای متخصص در مجموعه حقوقی و ثبتی ثبتاد میتواند روند تمدید را تسریع کند .
هزینه تمدید علامت تجاری در سال 1403 را می توانید در اینجا مشاهده کنید .
نتیجهگیری
تمدید برند و علائم تجاری در سال 1403 یک اقدام ضروری است که به صورت کاملا الکترونیکی انجام میشود . تهیه مدارک کامل و اقدام به موقع باعث جلوگیری از مشکلات حقوقی و حفظ مالکیت شما بر برند خواهد شد . درصورتی که تمایل دارید تمدید برند شما در مجموعه ثبتاد توسط وکلای متخصص این حوزه اانجام شود با شماره 09120045244 تمس بگیرید و یا در واتساپ یک پیام ارسال کنید تا هم مشاوره رایگان دریافت کنید و هم در کوتاه ترین زمان ممکن تمدید برند خود را انجام دهید.