ثبت برند بهتر است یا خرید برند ؟ شاید از بسیاری از افراد شنیده باشید که برند آماده بخر و برند خودت را ثبت نکن تا زحمت کمتری برای برندینگ و شناخته شدن بکشی و در زمان کمتری صاحب یک برند و لوگو بشوی ! اما در حقیقت خرید برند بخصوص اگر بدون تحقیق انجام شود چیزی جز ضرر برای شما نخواهد بود به چند دلیل واضح که در ادامه به شرح این دلایل پرداختیم با ما همراه باشید تا بتوانید در بین این دو راهی ( ثبت یا خرید برند ) بهترین گزینه را انتخاب کنید .
مقایسه زمان انجام ثبت برند و خرید برند
برای انجام ثبت برند به صورت اصولی و کارشناسی شده با استعلام های اولیه به صورت حدودی 2 ماه لازم است تا به تایید نهایی برسد اما برای خرید برند با فرض اینکه برند مورد نظر شما که قصد خرید آن را دارید از هرلحاظ بدون مشکل باشد با لحاظ زمان انتظار برای استعلام و امور دفترخانه حداقل 4 ماه زمان لازم است تا ثبت نهایی شدن .
مقایسه هزینه تمام شده برای ثبت برند و خرید برند
به صورت معمول حداقل هزینه تمام شده برای ثبت برند حدود 3 میلیون تومان با صرف هزینه های دولتی و روزنامه است اما هزینه خرید برند کاملا نامشخص است زیرا علاوه بر هزینه روزنامه و هزینه های دولتی و هزینه های دفترخانه اسناد رسمی ، شما باید هزینه ای بابت نقل و انتقال برند به مالک قبلی برند بپردازید .
مقایسه زمان اعتبار برای ثبت برند و خرید برند
عموما برندهایی که برای فروش گذاشته می شوند مدتی از اعتبار آنها گذشته و زمانی که به نام شما منتقل می شوند معمولا زمان کمی اعتبار دارند که شما باید بلافاصله نسبت به تمدید اعتبار آنها اقدام کنید و هزینه ای مضاف پرداخت کنید این در حالی است که اغلب بعد از خرید برند به زمان اعتبار آن دقتی نمی کنند و زمان اعتبار برند به اتمام می رسد و مالک جدید برند بایستی هزینه ثبت برند را مجدد متحمل شود ، در صورتی که بعد از ثبت برند گواهی برند با اعتبار 10 ساله دریافت خواهید کرد .
ریسک برندینگ برای ثبت برند بیشتر است یا خرید برند ؟
زمانی که برند شما از ابتدا به نام شما ثبت شده باشد درست است که برای برندینگ آن هنوز اقدامی انجام نداده اید و به نوعی شروع کار شما محسوب می شود اما بایستی بدانید برندی که قبلا ثبت شده و شما اگر بخواهید آن را خریداری کنید ممکن است در راستای برندینگ آن تلاش شده باشد و تاحدودی شناخته شده هم باشد اما شاید این موضوع در جهت معکوس بوده باشد و شما در اینصورت علاوه بر اینکه به جهت برندینگ برند با سابقه هیچ سودی نکرده اید بلکه متضرر هم خواهید شد ، تصور کنید یک برند شناخته شده در نظر مردم به علت کیفیت نامطلوب را بخرید ؛ حتی اگر کیفیت محصولات برند خریداری شده تان را بالا ببرید باز هم احتمال اینکه مصرف کنندگان از شما خریداری کنند بسیار کم است و باید تلاش دوچندانی برای بازسازی مجدد در ذهن مشتریانتان انجام دهید .